pushing the contract yourselfU prethodnom članku koristili smo analogiju sa Zastavom 128 iz 1985. godine koje je ministarstvo nabavilo nakon sprovedenog tendera za nabavku “tehnički ispravnog vozila”. Bez obzira na to što je automobil star 30 godina, on je prošao tehnički pregled i zvanično je proglašen tehnički ispravnim vozilom, tako da je ponuda morala da bude prihvaćena. Ugovor je potpisan i naš službenik je preuzeo vozilo.

Ali ono ne radi. Motor kašljuca i službeniku su potrebna dva asistenta da ga odguraju sve do kancelarije EU u kojoj ima sastanak. Proveravajući papire, on takođe otkriva da je firma od koje je nabavio automobil dostavila lažnu potvrdu o tehničkom pregledu – mehaničar koji je izdao potvrdu uopšte nije bio kvalifikovan da obavi tehnički pregled.

Šta sada radi naš službenik? Pošalje automobil nazad i odbije da plati? Ne, on krši prste, viče “kuku meni”, plati i provede narednih godinu dana do sledećeg tendera angažujući asistente da guraju.

Da se vratimo prevođenju. Neke firme ne prezaju ni od čega da bi dobile ugovore. Prilažu lažne reference, daju cene koje su suviše niske da angažuju kvalitetne prevodioce, dostavljaju “prevode” urađene uz pomoć Gugla, naravno, bez redakture tih prevoda. Rezultat je loš kvalitet i nepovoljan odnos kvaliteta i cene, čak i kad se uzme u obzir niska ugovorena cena – loše upotrebljen novac poreskih obveznika.

Evo jednog dobrog trika. Želite da učestvujete na tenderu jednog ministarstva, ali nemate referencu koja dokazuje prethodno iskustvo u datoj oblasti? Nema problema. Samo osnujte drugu firmu i onda vam ona izda referencu – ko može da kaže da je lažna? Pa mnogo ljudi bi to moglo reći, ali da li će nešto i preduzeti povodom toga? Sudeći po prethodnom iskustvu, verovatno neće.
Dakle, dajte lažne izjave, nisku cenu, prevodite uz pomoć Gugla i to će vam proći jer skoro da nije bilo nijednog raskida ugovora zbog neizvršenja posla (mi smo čuli za samo dva slučaja). Naravno, nije bilo ni krivičnog gonjenja za prevaru. Ako prodje, prodje. A prolazi i te kako.

Da li nešto može da se uradi po ovom pitanju? Naravno, i to mnogo što šta.

Prvo, potrudite se da konkursna dokumentacija sadrži samo one uslove i kriterijume za ocenu koji se lako mogu proveriti. Drugo, navedite u konkursnoj dokumentaciji da svi podaci koji se navode u ponudi podležu punoj pravnoj odgovornosti. To znači da postoji mogućnost tužbe za krivično delo prevare.

Treće, detaljno proverite reference pobednika tendera pre dodele ugovora. Tvrde ljudi da su uradili 3.000 strana u oblasti ribarstva? Tražite da vidite dokumente koji su prevođeni, u izvornoj i u ciljnoj formi, tražite da vidite naloge za prevođenje i izvode iz banke kao dokaz da su za tu uslugu plaćeni. Ako ponuđač nije u stanju da dokumentuje referencu, isključite ga na određeno vreme iz vaših budućih tendera.

Četvrto, neka vaš ugovor definiše jasan mehanizam za raskid ugovora zbog neizvršenja posla. I naravno, iskoristite ga. Nemojte samo da raskinete ugovor, već i obavestite firmu da ne može da učestvuje na ponovljenom tenderu. Jedna nesrećna institucija je morala da dodeli drugi ugovor istom ponuđaču sa kojim su jedva čekali da im istekne ugovor (nisu uspeli da raskinu ugovor blagovremeno). S toga su čak odbili da im daju referencu za sledeći tender, ali ne lezi vraže, nekako se pribavi druga referenca i dade jako niska cena, i eto – ugovor je ponovo tu.

Peto, da biste izbegli probleme (pošto te mere takođe mogu biti, i jesu, zloupotrebljene), angažujte nezavisnog eksperta da potvrdi da postoji povreda ugovora. Organizujte arbitražu na koju druga strana može da dovede svog eksperta.

Ponovljen loš učinak bi trebalo da ima posledice za važeći ugovor i za buduće tendere. Naručioci bi morali da budu mnogo smeliji u primeni takvih mera kako bi se osujetilo nepošteno nadmetanje.

Kratkoročno, to sigurno predstavlja više posla, ali sve dok institucije ne pokažu kolektivnu volju da se suprotstave beskrupuloznima firmama, i to ne urade odlučno, kvalitet neće biti ništa više od stare krntije.

UPPS želi da skrene pažnju na lošu tendersku praksu, koju sprovode i naručioci i ponuđači. Na taj način želimo da doprinesemo boljoj praksi i dobrom kvalitetu, tako da srpski poreski obveznik dobije pristojan kvalitet za svoj teško zarađen novac.

Saznajte više na http://upps/org.rs/procurement